Vid beställning ange artikelnr, antal och om ni vill få det skickat eller hämta i Kristianstad efter överenskommelse. Frakt och emballage tillkommer.
Hör av dig till Försäljningen på:
Telefon: 0739-97 27 54 Jan Appelqvist
Epost: forsaljning@mfosj.se
Skriftlig beställning till:
Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar
Västra Storgatan 89
29154 Kristianstad
Nr | Titel och beskrivning | Pris | |
---|---|---|---|
L8 | Sveriges och Norges Jernvägar och stationer Med anledning af från flere håll uttalad önskan, att en ny upplaga af föreliggande bok måtte fullständigas med vigtigare ekonomiska och tekniska uppgifter angående de olika jernvägarne, äro de i föregående upplagor förekommande uppgifter tillökade med dylika angående resp. jernvägars anläggningskapital såsom aktiekapital, statsanslag, statslån, obligations- och öfriga lån. Reproduktion 1979, utgiven av MFÖSJ. Limmad, 216 sidor. | 30 kr | |
L13 | Västgötaånglok, spårvidd 891, 1872-1982 Ångloken på Västergötlands en gång så talrika smalspårsbanor av den gamla svenska vidden 3 fot eller 891 mm har sedan gammalt rykte om sig att ha en svårutredd historia, eftersom deras privata byggare och ägare till följd av ekonomiska och politiska spelvändningar stundom ägnade sig åt invecklade transaktioner med både lok och spår. Förf. Yngve Holmgren. Häftad, 52 sidor. | 20 kr | |
L15 | Statens Järnvägars Författningssamling, särtryck nr 169 Uppgift på personvagnarnas platsantal, vagnvikt m m. Reproduktion 1985, utgiven av MFÖSJ. Häftad, 20 sidor. | 5 kr | |
L18 | Järnvägsbyggnader i Malmöhus län – rapport från en inventering 1978 I Malmöhus län har under tiden 1 september 1977 – 30 juni 1978 en inventering gjorts av länets järnvägsstationer, undantaget Malmö och Lund Centralstationer. Inventeringen har gjorts i Skånes Hembygdsförbunds regi. Det insamlade materialet har sedan legat till grund för en klassificering av byggnaderna. Förf. Inga Emmelin Carlman. Limmad, 112 sidor. | 70 kr Medlemspris 50 kr, ange medlemsnummer | |
L19 | LLTJ, Landskrona-Lund-Trälleborgs järnväg AB Karta över LLTJ-omnibusslinjer och tidtabellerna över dom olika linjerna. | 5 kr | |
L21 | CHJ Christianstad – Hessleholms Jernväg 1865-1990 Med tack och lyckönskan åt vår 125-åriga järnväg och med tack även åt alla som endera formen har bidragit till boken ber vi i redaktionskommittén för museiföreningen Östra Skånes Järnvägar och Kristianstads Järnvägsmuseum att få överlämna resultatet av vårt arbete till läsarna. Det är en jubileumskrönika, som ej får uppfattas som en komplett och uttömmande historik, utan som vi hoppas skall ge glimtar från CHJ då och nu. Förf. Yngve Holmgren, Gören Lavesson, Göran Thomasson. Häftad, 72 sidor. | 30 kr | |
L23 | Järnvägsbyggnader i Kristianstads län Järnvägarna Kristianstads län byggdes mellan åren 1859, då Södra Stambanan även nådde detta län, och 1919, då den 1,2 km långa järnvägsförbindelsen mellan Kristianstad och Långebro med bro över Helgeå kunde tas i bruk. Förf. Yngve Holmgren, Göran Lavesson och Nils Wennström. Limmad, 95 sidor. | 75 kr Medlemspris 55 kr, ange medlemsnummer | |
L25 | Grefven och Gärdskan – En vådlig historia om en sidolinje Det började med en växel i stadens bank. Visst – de var förmögna grevar med mycket stora jordegendomar, men det var penningknappt i landet. Skulle de ha fått lösa in sin växel hade bryderi uppstått. Förf. Nils Erik Wååg. Hård pärm, 80 sidor. | 90 kr Medlemspris 70 kr, ange medlemsnummer. | |
L26 | Adelsköld i Kristianstad och som det vart Vart? Jomenvisst. Vi har för all svengelskan glömt det gamla fina verbet varda. Det innebär ett långsamt skeende. Med samfärdseln var skeendet verkligen långsamt under senare hälften av 1800-talet och första delen av 1900-talet. Förf. Nils Erik Wååg. Hård pärm, 96 sidor. | 75 kr Medlemspris 55 kr, ange medlemsnummer | |
L99 | Lennarts järnvägsvärld i svartvitt Lennart Petersson var under 1940-1980-talen verksam vid SJ:s banavdelning, mest vid de småländska smalspårsbanorna. Med ett glödande fotointresse dokumenterade han sin arbetsdag, resulterade i en unik samling vardagsbilder från en värld som nu är helst försvunnen. Förf. Lennart Petersson Hård pärm, 112 sidor. | 175 kr Medlemspris 150 kr, ange medlemsnummer | |
L100 | Kristianstads Järnvägsmuseum och museiföreningen Östra Skånes Järnvägar – 20 år av samarbete kring en kulturuppgift. En bok om det tjugoåriga samarbetet mellan museet och föreningen. Förf. Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar. Häftad, 23 sidor. | 20 kr | |
L104 | Motorvagnar, Aktiebolaget Hässleholms Verkstäder En katalog över företagets motorvagnar med ritningar och beskrivning utav vagnen. Reproduktion 1977, utgiven av Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar, häftad, 14 sidor. | 5 kr | |
ÖL2 | Järnvägen i Viby Vägbygget som blev inspirationen till järnvägen i Viby. Uppsalavägen från Norrviken in mot Stockholm följde åsens östsida fram mot Svartbäcken och rätt tidigt hade järnvägsövergången vid Klasro bytts mot en planskild korsning med en kort järnbro med överliggande valvbågar på huggna gråstenssocklar… Förf. Sigurd Bragnum, Björn Lûning & Claes-Ivan Östberg. Häftad, 40 sidor. | 50 kr | |
ÖL3 | Läggesta – Knutpunkt från vikingatid till nutid I Sverige har funnits omkring 2000 järnvägsstationer med husbyggnader och stationspersonal. Under ett sekel var stationen den centrala punkten i socknen men också i många orter. Till stationen gick man inte bara för att åka med tåget eller möta någon, utan man gick rent av dit endast för att ”titta på folk” och ”prata en stund”. Förf. Lennart Welander. limmad, 71 sidor. | 95 kr Medlemspris 85 kr, ange medlemsnummer, | |
ÖL5 | Järnvägen – Katalog och Historik Boken trycktes i samband med en utställning i Malmö Rådhushall hösten 1965. Boken innehåller historian om modelljärnvägen och en katalog över vilka modeller som ställdes ut. Förf. Gösta Nilsson Häftad, 31 sidor | 20 kr | |
ÖL6 | Järnvägens historier – Äventyraren som fick monopol på att bygga de svenska stambanorna, men blev lurad och förlorade allt. – Kungen som älskade pompa och att inviga nya linjer. – Den mystiska kvinnogestalt som det berättades om i rallarkojorna. | 150 kr Medlemspris 125 kr, ange medlemsnummer | |
ÖL8 | Småskrifter 24, Kristianstadsbanans Lokstall i Åhus Den första järnvägen till Åhus var Gärds Härads Järnvägs linje Everöd-Åhus, GJ, vilken öppnades den 18 december 1883. För Gärdsbanans lok och ångvagnar uppfördes ett trespårigt parallellstall som vid järnvägslinjens nedläggning 1936 såldes och numera (1993) används som bilverkstad. Förf. Yngve Holmgren. Häftad, 8 sidor | 15 kr | |
ÖL9 | Småskrifter 36, Hamnloken i Åhus Bland det, som den nya staden Kristianstad övertog från sina ”nedlagda” föregångare Åhus och Vä, var hamnen vid Helgeåns utlopp i Östersjön vid Åhus. Förf. Yngve Holmgren. Häftad, 17 sidor. | 15 kr | |
ÖL10 | Gislavedsboken 2001 I denna bok kan Du läsa ett kåseri av Torleif Ewermyr, Habo, född 1960 i Gislaved och uppvuxen på ”Veken”. Ortens äldsta företag, FärgCenter, som en gång grundades 1881 i Källeryd av Malkolm Andersson, uppmärksammar vi bland årets jubilarer. Att det gått hundra år sedan den första järnvägen till Gislaved öppnades för allmän trafik skriver vi också om. Förf. Gislaveds hembygdsförening. Limmad, 280 sidor. | 175 kr Medlemspris 150 kr, ange medlemsnummer, | |
ÖL12 | Taxa å afgifter för transport på Näs-Morshytte jernväg, af Kongl. Maj:t i Nåder fastställd att gälla för tiden intill 1881 års utgång. Reproduktion 1981, utgiven av OKBv. Häftad, 12 sidor. | 5 kr | |
ÖL14 | Historien om en järnväg Om födelsen, nedläggningen och den festliga återuppståndelsen. Förf. Svenska Järnvägsklubben och Järnvägsfrämjandets lokalavdelning Öst. Häftad, 9 sidor. | 10 kr | |
ÖL16 | Posten i Hardeberga, Revinge och Södra Sandby I anslutning till 100-årsminnet av födelsen för poststationen i Södra Sandby är det väl motiverat att göra en återblick på hur våra förfäder fick kämpa för bättre postförhållanden. Mer än 50 foliosidor tynger arkivet med de dokument som plitades i anslutning till att Södra Sandby fick en poststation den 1 januari 1892, skrivna under ett förlopp av nära tre år. Förf. Erik Lindgren Häftad, 29 sidor. | 25 kr Medlemspris 20 kr, ange medlemsnummer | |
ÖL19 | Om posten vid Skåne-Smålands järnväg, Södra delen. Posthistorisk skriftserie nr 192. Området beskrivs norrifrån med början vid den första stationen efter Markaryd. Det betyder att stationerna inte redovisas i kronologisk ordning efter tillkomsten. För fullständighetens skull redovisar jag också kort de tidsperioder då orterna i fråga har haft poststationer utan att dessa varit förenade med järnvägsstationerna. Förf. Erik Lindgren. Häftad, 23 sidor. | 25 kr Medlemspris 20 kr, ange medlemsnummer | |
ÖL20 | Något om Posten vid Malmö-Kontinentens järnväg Posthistorisk skriftserie nr 224. Illustrationen visar ett av de många cirkulär under slutet av 1800-talet som redovisade postens samarbete med järnvägarna efter hand som nätet växte sig allt tätare. Förf. Erik Lindgren. Häftad, 20 sidor. | 25 kr Medlemspris 20 kr, ange medlemsnummer | |
ÖL24 | Industrilok i Bohuslän och Dalsland Läs om Bohusläns mest dominerande industrigren var stenbrytningen, som dock för en mycket vinande tillvaro numera och Dalslands industribanor har i stor utsträckning anknytning till skogs- och mineralindustrin. Förf. Mats Freding. Häftad, 56 sidor. | 50 kr Medlemspris 40 kr, ange medlemsnummer | |
ÖL25 | Industrilok i Västergötland ”Industrilok i Västergötland” är den hittills mest omfångsrika. Det är egentligen inte konstigt. Västergötland är ett stort landskap och de vanligaste industrigrenarna här, kalkbruk, torv- och tegelindustrier, hör också till de vanligaste industribaneanvändarna. Slutsummeringen ger 127 industribanor med lok, ett rekord som troligen bara kan slås av Skåne och Småland. Förf. Mats Freding. Limmad, 144 sidor. | 70 kr Medlemspris 60 kr, ange medlemsnummer | |
ÖL26 | Banvakt 17 Bergslagsbanans banvaktsstuga 17 är belägen några kilometer söder om Grängesberg. Under de 70 år som banvakter bodde längs linjen, var det bara två, Lindahl och Johan, som hade stuga nr 17 som sin tjänstebostad. Förf. Nils-Erik Wååg. Limmad, 78 sidor. | 90 kr Medlemspris 70 kr, ange medlemsnummer | |
ÖL28 | I Pendlarnas Tjänst, SJ och Pendeltrafiken 1986-1999 I och med att 1900-talet tar slut avslutas en viktig epok i SJs och Pendeltrafikens historia: SJs uppdrag att sköta pendeltågstrafiken åt Storstockholms Lokaltrafik, SL, upphör efter mer än 31 år. Förf. Thomas Ericsson, Pia Gullsäter, Karl Axel Håkansson. Hård pärm, 146 sidor. | 125 kr Medlemspris 100 kr, ange medlemsnummer | |
ÖL33 | Järnvägens historia i Hästveda Det har gått 140 år sedan det första tåget ångade in i Hästveda. Med järnvägen kom också en fantastisk utveckling, från kyrkby till ett expansivt stationssamhälle. Förf. Hästveda Hembygdsförening. Limmad, 75 sidor. | 125 kr | |
ÖL102 | Växjö-Åseda-Hultsfred-Västerviks Järnväg, delen Växjö – Hultanäs Kulturhistorisk utredning. Utgiven av Länsstyrelsen i Kronobergs län Limmad, 51 sidor. | 100 kr | |
ÖL103 | SJ 1942, En kort redogörelse av Kungl. Järnvägsstyrelsen. Reproduktion, utgiven av Trafikförlaget. Frank Stenvalls Förlag. Häftad, 34 sidor | 60 kr | |
ÖL104 | SJ 1943, En kort redogörelse av Kungl. Järnvägsstyrelsen. Reproduktion, utgiven av Trafikförlaget. Frank Stenvalls Förlag. Häftad, 34 sidor. | 60 kr | |
ÖL105 | SJ 1944, En kort redogörelse av Kungl. Järnvägsstyrelsen. Reproduktion, utgiven av Trafikförlaget. Frank Stenvalls Förlag. Häftad, 34 sidor. | 60 kr |