Prislistan är uppdaterad 2024-04-01 med vissa nya priser och vissa nya titlar.
Nr Bild | Titel och beskrivning | Pris |
---|---|---|
L8 | Sveriges och Norges Jernvägar och stationer Med anledning af från flere håll uttalad önskan, att en ny upplaga af föreliggande bok måtte fullständigas med vigtigare ekonomiska och tekniska uppgifter angående de olika jernvägarne, äro de i föregående upplagor förekommande uppgifter tillökade med dylika angående resp. jernvägars anläggningskapital såsom aktiekapital, statsanslag, statslån, obligations- och öfriga lån. Reproduktion 1979, utgiven av MFÖSJ. Limmad, 216 sidor. | 60 kr |
L12 | TURLISTAN Tidtabell för sydliga Sverige, sommar upplagan 1937. | 30 kr |
L13 | Västgötaånglok, spårvidd 891, 1872-1982 Ångloken på Västergötlands en gång så talrika smalspårsbanor av den gamla svenska vidden 3 fot eller 891 mm har sedan gammalt rykte om sig att ha en svårutredd historia, eftersom deras privata byggare och ägare till följd av ekonomiska och politiska spelvändningar stundom ägnade sig åt invecklade transaktioner med både lok och spår. Förf. Yngve Holmgren. Häftad, 52 sidor. | 40 kr |
L15 Bild saknas | Statens Järnvägars Författningssamling, särtryck nr 169 Uppgift på personvagnarnas platsantal, vagnvikt m m. Reproduktion 1985, utgiven av MFÖSJ. Häftad, 20 sidor. | 10 kr |
L18 | Järnvägsbyggnader i Malmöhus län – rapport från en inventering 1978 I Malmöhus län har under tiden 1 september 1977 – 30 juni 1978 en inventering gjorts av länets järnvägsstationer, undantaget Malmö och Lund Centralstationer. Inventeringen har gjorts i Skånes Hembygdsförbunds regi. Det insamlade materialet har sedan legat till grund för en klassificering av byggnaderna. Förf. Inga Emmelin Carlman. Limmad, 112 sidor. | 70 kr Medlemspris 50 kr, ange medlemsnummer |
L19 Bild saknas | LLTJ, Landskrona-Lund-Trälleborgs järnväg AB Karta över LLTJ-omnibusslinjer och tidtabellerna över dom olika linjerna. | 5 kr |
L21 | CHJ Christianstad – Hessleholms Jernväg 1865-1990 Med tack och lyckönskan åt vår 125-åriga järnväg och med tack även åt alla som endera formen har bidragit till boken ber vi i redaktionskommittén för museiföreningen Östra Skånes Järnvägar och Kristianstads Järnvägsmuseum att få överlämna resultatet av vårt arbete till läsarna. Det är en jubileumskrönika, som ej får uppfattas som en komplett och uttömmande historik, utan som vi hoppas skall ge glimtar från CHJ då och nu. Förf. Yngve Holmgren, Gören Lavesson, Göran Thomasson. Häftad, 72 sidor. | 30 kr |
L23 | Järnvägsbyggnader i Kristianstads län Järnvägarna Kristianstads län byggdes mellan åren 1859, då Södra Stambanan även nådde detta län, och 1919, då den 1,2 km långa järnvägsförbindelsen mellan Kristianstad och Långebro med bro över Helgeå kunde tas i bruk. Förf. Yngve Holmgren, Göran Lavesson och Nils Wennström. Limmad, 95 sidor. | 75 kr Medlemspris 55 kr, ange medlemsnummer |
L25 | Grefven och Gärdskan – En vådlig historia om en sidolinje Det började med en växel i stadens bank. Visst – de var förmögna grevar med mycket stora jordegendomar, men det var penningknappt i landet. Skulle de ha fått lösa in sin växel hade bryderi uppstått. Förf. Nils Erik Wååg. Hård pärm, 80 sidor. | 90 kr Medlemspris 70 kr, ange medlemsnummer. |
L26 | Adelsköld i Kristianstad och som det vart Vart? Jomenvisst. Vi har för all svengelskan glömt det gamla fina verbet varda. Det innebär ett långsamt skeende. Med samfärdseln var skeendet verkligen långsamt under senare hälften av 1800-talet och första delen av 1900-talet. Förf. Nils Erik Wååg. Hård pärm, 96 sidor. | 75 kr Medlemspris 55 kr, ange medlemsnummer |
L99 | Lennarts järnvägsvärld i svartvitt Lennart Petersson var under 1940-1980-talen verksam vid SJ:s banavdelning, mest vid de småländska smalspårsbanorna. Med ett glödande fotointresse dokumenterade han sin arbetsdag, resulterade i en unik samling vardagsbilder från en värld som nu är helst försvunnen. Förf. Lennart Petersson Hård pärm, 112 sidor. | 150 kr Medlemspris 125 kr, ange medlemsnummer |
L100 | Kristianstads Järnvägsmuseum och museiföreningen Östra Skånes Järnvägar – 20 år av samarbete kring en kulturuppgift. En bok om det tjugoåriga samarbetet mellan museet och föreningen. Förf. Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar. Häftad, 23 sidor. | 20 kr |
L104 | Motorvagnar, Aktiebolaget Hässleholms Verkstäder En katalog över företagets motorvagnar med ritningar och beskrivning utav vagnen. Reproduktion 1977, utgiven av Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar, häftad, 14 sidor. | 10 kr |
L105 | Blekinge Kustbana efter breddningen Boken har hård pärm, 64 sidor med 77 bilder i färg och svartvitt. Utgiven av Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar Vardagsbilder från banarbeten och från såväl person- som godstrafiken på Blekinge Kustbana efter breddningen till normalspår för drygt 60 år sedan. Författaren, lokföraren Bengt Gustavsson, har varit anställd vid järnvägen i snart 40 år och har fotograferat järnvägsmotiv i drygt 50 år. Grafisk utformning: Olof Wilhelmsson | 175 kr Medlemspris 150 kr, ange medlemsnummer |
L106 Bild saknas | HNJ-Ånglok Häftad, 28 sidor. Författare Yngve Holmgren. Utgiven av Yngve Holmgrens förlag år 1969. | 75 kr |
L107 Bild saknas | Ångloken vid Sveriges Statsbanor A4, svartvitt tryck på en sida, häftad. Förteckning över ånglok. Inga bilder/foto. Författare Yngve Holmgren. Utgiven av Yngve Holmgrens förlag år 1974. | 100 kr |
ÖL5 | Modelljärnvägen – Katalog och Historik Boken trycktes i samband med en utställning i Malmö Rådhushall hösten 1965. Boken innehåller historian om modelljärnvägen och en katalog över vilka modeller som ställdes ut. Förf. Gösta Nilsson Häftad, 31 sidor | 30 kr |
ÖL6 | Järnvägens historier – Äventyraren som fick monopol på att bygga de svenska stambanorna, men blev lurad och förlorade allt. – Kungen som älskade pompa och att inviga nya linjer. – Den mystiska kvinnogestalt som det berättades om i rallarkojorna. | 150 kr Medlemspris 125 kr, ange medlemsnummer |
ÖL8 | Småskrifter 24, Kristianstadsbanans Lokstall i Åhus Den första järnvägen till Åhus var Gärds Härads Järnvägs linje Everöd-Åhus, GJ, vilken öppnades den 18 december 1883. För Gärdsbanans lok och ångvagnar uppfördes ett trespårigt parallellstall som vid järnvägslinjens nedläggning 1936 såldes och numera (1993) används som bilverkstad. Förf. Yngve Holmgren. Häftad, 8 sidor | 30 kr |
ÖL9 | Småskrifter 36, Hamnloken i Åhus Bland det, som den nya staden Kristianstad övertog från sina ”nedlagda” föregångare Åhus och Vä, var hamnen vid Helgeåns utlopp i Östersjön vid Åhus. Förf. Yngve Holmgren. Häftad, 17 sidor. | 30 kr |
ÖL10 | Gislavedsboken 2001 I denna bok kan Du läsa ett kåseri av Torleif Ewermyr, Habo, född 1960 i Gislaved och uppvuxen på ”Veken”. Ortens äldsta företag, FärgCenter, som en gång grundades 1881 i Källeryd av Malkolm Andersson, uppmärksammar vi bland årets jubilarer. Att det gått hundra år sedan den första järnvägen till Gislaved öppnades för allmän trafik skriver vi också om. Förf. Gislaveds hembygdsförening. Limmad, 280 sidor. | 175 kr Medlemspris 150 kr, ange medlemsnummer, |
ÖL14 | Historien om en järnväg Om födelsen, nedläggningen och den festliga återuppståndelsen. Förf. Svenska Järnvägsklubben och Järnvägsfrämjandets lokalavdelning Öst. Häftad, 9 sidor. | 10 kr |
ÖL16 | Posten i Hardeberga, Revinge och Södra Sandby I anslutning till 100-årsminnet av födelsen för poststationen i Södra Sandby är det väl motiverat att göra en återblick på hur våra förfäder fick kämpa för bättre postförhållanden. Mer än 50 foliosidor tynger arkivet med de dokument som plitades i anslutning till att Södra Sandby fick en poststation den 1 januari 1892, skrivna under ett förlopp av nära tre år. Förf. Erik Lindgren Häftad, 29 sidor. | 25 kr Medlemspris 20 kr, ange medlemsnummer |
ÖL19 | Om posten vid Skåne-Smålands järnväg, Södra delen. Posthistorisk skriftserie nr 192. Området beskrivs norrifrån med början vid den första stationen efter Markaryd. Det betyder att stationerna inte redovisas i kronologisk ordning efter tillkomsten. För fullständighetens skull redovisar jag också kort de tidsperioder då orterna i fråga har haft poststationer utan att dessa varit förenade med järnvägsstationerna. Förf. Erik Lindgren. Häftad, 23 sidor. | 25 kr Medlemspris 20 kr, ange medlemsnummer |
ÖL20 | Något om Posten vid Malmö-Kontinentens järnväg Posthistorisk skriftserie nr 224. Illustrationen visar ett av de många cirkulär under slutet av 1800-talet som redovisade postens samarbete med järnvägarna efter hand som nätet växte sig allt tätare. Förf. Erik Lindgren. Häftad, 20 sidor. | 25 kr Medlemspris 20 kr, ange medlemsnummer |
ÖL26 | Banvakt 17 Bergslagsbanans banvaktsstuga 17 är belägen några kilometer söder om Grängesberg. Under de 70 år som banvakter bodde längs linjen, var det bara två, Lindahl och Johan, som hade stuga nr 17 som sin tjänstebostad. Förf. Nils-Erik Wååg. Limmad, 78 sidor. | 90 kr Medlemspris 70 kr, ange medlemsnummer |
ÖL28 | I Pendlarnas Tjänst, SJ och Pendeltrafiken 1986-1999 I och med att 1900-talet tar slut avslutas en viktig epok i SJs och Pendeltrafikens historia: SJs uppdrag att sköta pendeltågstrafiken åt Storstockholms Lokaltrafik, SL, upphör efter mer än 31 år. Förf. Thomas Ericsson, Pia Gullsäter, Karl Axel Håkansson. Hård pärm, 146 sidor. | 125 kr Medlemspris 100 kr, ange medlemsnummer |
ÖL33 | Järnvägens historia i Hästveda Det har gått 140 år sedan det första tåget ångade in i Hästveda. Med järnvägen kom också en fantastisk utveckling, från kyrkby till ett expansivt stationssamhälle. Förf. Hästveda Hembygdsförening. Limmad, 75 sidor. | 150 kr |
ÖL103 | SJ 1942, En kort redogörelse av Kungl. Järnvägsstyrelsen. Reproduktion, utgiven av Trafikförlaget. Frank Stenvalls Förlag. Häftad, 34 sidor | 60 kr |
ÖL104 | SJ 1943, En kort redogörelse av Kungl. Järnvägsstyrelsen. Reproduktion, utgiven av Trafikförlaget. Frank Stenvalls Förlag. Häftad, 34 sidor. | 60 kr |
ÖL105 | SJ 1944, En kort redogörelse av Kungl. Järnvägsstyrelsen. Reproduktion, utgiven av Trafikförlaget. Frank Stenvalls Förlag. Häftad, 34 sidor. | 60 kr |
ÖL106 | Krösatåget, den småländska tågrevolutionen– del 2 Under våren 2016 kom boken Krösatåget, den småländska tågrevolutionen, del 1. Nu finns fortsättningen, Krösatåget, den småländska tågrevolutionen, del 2. Ingemar Lundin fortsätter på ett målande vis berätta om upphandlingar, operatörsbyten, fordonsupprustning, BK-Tågs uppgång och fall och SJs försök att till varje pris behålla sitt monopol. Magnus Lindman tar vid från 2010 och beskriver sina erfarenheter som förare i trafiken. Fler operatörsbyten, misskött trafikledning och omfattande fordonsbrist. Ingemar genomför ett flertal intressanta intervjuer med personer som haft inflytande under de senaste 30 åren. Företrädare för länstrafik och trafikoperatörer duckar för frågan om den återkommande fordonsbristen men Magnus beskriver sakligt orsaker och beslut. Den negativa trenden bryts dock när trafiken återfår sin kvalitet och tillförlitlighet. Boken är rikt illustrerad med foton från tre årtionden och kompletta fordonslistor, utvald resandestatistik och detaljerad trafikutveckling. Ett urval av olyckor behandlas grundligt. De båda författarna blickar också framåt från var sin horisont och berättar vad de tror och hoppas väntar runt hörnet. Författare: Ingemar Lundin, Magnus Lindman Trafik-Nostalgiska Förlaget, Stockholm 2021 ISBN: 9789187695322 Inbunden, 174 sidor. | 250 kr |
ÖL107 | Kockums Eisenbahnfahrzeuge durch die Zeit Omslagsbild i färg, 32 svartvita foto på järnvägsfordon. OBS. Tysk text Utgiven av Kockums Industrier, Malmö år 1993 Ringbunden 33 sidor | 25 kr |
ÖL108 | Eisenbahnmaterial von Kockums, historische bilder 47 sidor med svartvita bilder, tysk text. Utgiven av Kockums Sweden 1995. | 50 kr |
ÖL109 | Railway vehicles from Kockums, historical pictures 47 sidor med svartvita bilder, engelsk text. Utgiven av Kockums Sweden 1995. | 50 kr |
Ångwhisslan Ångwhisslan var Sveriges äldsta och mest utgivna medlemstidning. Sedan starten år 1964 kom den ut i 1941 nummer i pappersformat. Ursprungligen var det en veckotidning, men sedan 1990 blev det en fjortondagarstidning. Sommar-ÅW 2015 blev sista numret i pappersformat. Då upphörde föreningen med utgivning av Ångwhisslan. Sedan nr 2588 utges tidningen Nya Ångwhisslan i pdf-format var 14:e dag genom eget initiativ av siste redaktören till pappersvarianten av Ångwhisslan. Innehållet i Ångwhisslan byggde på medlemmarnas egna bidrag eller notiser från annan massmedia som kunde vara av intresse för andra. Tidningen är i A4-format. Häftad. Vi kan nu erbjuda äldre omgångar av järnvägstidningen Ångwhisslan. Tidningarna har lämnats som gåvor till mfÖSJ från olika personer under årens lopp. De tidningar vi nu kommer att kunna erbjuda är exemplar som finns utöver de som finns i föreningens bibliotek. Vi håller på att sortera upp den stora mängd tidningar årgångsvis och kommer att kunna erbjuda omgångar efterhand som vi hinner sortera tidningarna. Vi kommer enbart att sälja kompletta årgångar. Sedan tidningens start 1964 var Ångwhisslan en veckotidning men sedan år 1990 blev den en fjortondags-tidning. Priset för en årgång av Ångwhisslan varierar beroende på hur många nummer av tidningen som ingår i respektive årgång, vilket beror på om det är årgångar då tidningen var en veckotidning eller en fjortondagarstidning. Pris per tidningsnummer som finns i respektive årgång är 1 kr/st. Kostnad för emballage och frakt tillkommer. | ||
ÖSJÅW2006 | Ånghwisslan 2006 NR 2383 – 2404 + sommar ÅW 2006 + Jul ÅW 2006 totalt 23 ex | 23 Kr |
ÖSJÅW2007 | Ånghwisslan 2007 NR 2405 – 2426 + sommar 2007 ÅW + Jul ÅW 2007 totalt 23 ex | 23 Kr |
ÖSJÅW2008 | Ånghwisslan 2008 NR 2427 – 2448 + sommar 2008 ÅW + Jul ÅW 2008 totalt 23 ex | 23 Kr |
Vid beställning ange artikelnr, antal och om ni vill få det skickat eller hämta i Kristianstad efter överenskommelse. Frakt och emballage tillkommer.
Hör av dig till Försäljningen på:
Telefon: 0739-97 27 54 Jan Appelqvist
Epost: forsaljning@mfosj.se
Skriftlig beställning till:
Museiföreningen Östra Skånes Järnvägar
Västra Storgatan 89
29154 Kristianstad